Plackpsoriasis på arm.

Läkemedlet Humira ges positivt utlåtande för behandling av barn med svår plackpsoriasis

En läkemedelskommitté vid Europeiska Unionens (EU):s läkemedelsmyndighet har gett ett positivt utlåtande om läkemedlet Humira (adalimumab) för behandling av barn med plackpsoriasis.

Det innebär att behandlingen kan bli godkänd av EU under andra kvartalet 2015. Det skulle då också betyda att läkemedlet Humira kan bli den första biologiska behandling som blir tillgänglig för barn från 4 år med svår plackpsoriasis som inte fått tillräcklig effekt av utvärtes behandling eller ljusbehandling, eller för barn där sådan behandling är olämplig.

Om behandlingen godkänns blir den tillgänglig inom hela EU, samt i Norge, Island och i Lichtenstein.

Kortfakta psoriasis hos barn
  • Världshälsoorganisationen WHO uppskattar att 0,7 procent av alla barn drabbas av barnpsoriasis.
  • Sjukdomen hos barn är liknande psoriasis hos vuxna, men hos barn är psoriasisfläckarna vanligen mindre, tunnare och inte lika fjällande.
  • Förutom de fysiska påfrestningarna av att leva med den kroniska sjukdomen, har psoriasis hos barn även betydande emotionella och psykosociala effekter.
Fakta Plack-psoriasis
  • Den vanligaste formen av psoriasis visar sig som runda tre till tio centimeter stora fjällande utslag, så kallade plack, och sjukdomen kallas därför plack-psoriasis.
  • Hudbesvären kan sitta var som helst på hela kroppen, men drabbar speciellt armbågarna, knäna, nedre delen av ryggen och hårbotten.
  • Plack-psoriasis sitter oftast symmetriskt, på båda sidor av kroppen, till exempel på samma ställe på både höger och vänster armbåge.
  • Det är vanligt att utslagen sätter sig i ärr eller sår.
  • När utslagen är nya kan det klia.