Läkemedlet Metotrexat

Vid reumatisk sjukdom bromsar medicinen sjukdomsförloppet genom att immunförsvaret hämmas.
Det gör att inflammationen minskar.

Metotrexat är ett läkemedel som finns både i tablettform och som spruta och används vid ledgångsreumatism. Det beror både på att den antireumatiska effekten är bra och att biverkningarna är förhållandevis få.

En biverkning som man kan få dagen efter man har tagit metotrexat är illamående, som ibland kan bli besvärande.

Illamåendet kan man minska genom att sänka dosen eller att man väljer att ta tabletterna på kvällen. Ett alternativ kan vara att få sin Metotrexat i form av en spruta istället. Din läkare kan ge dig folsyra som är ett B-vitamin, och kan minska illamåendet. Folsyran ska inte tas samma dag som man tar metotrexat, eftersom medicinens effekt kan minska.

Gör inga förändringar i medicinen utan att konsultera din läkare först.

Folacin är ett läkemedel som innehåller B-vitaminet folsyra. Det används för att behandla brist på vitaminet. Man kan använda medicinen om man behandlas med vissa läkemedel som påverkar omsättningen av folsyra i kroppen. Folsyra är viktig, och oftast får man i sig tillräckligt genom maten. Brist på folsyra kan bland annat bero på din kost och att du kanske tar vissa läkemedel som påverkar folsyrenivån. Brist påverkar kroppens blodbildning.

Läs om ledgångsreumatism på Reumatikerförbundets webbsida här

Läs om metotrexat här

Läs mer om folsyra här

Ring till Reuma Direkt, som är en frågelinje för dig som har eller misstänker att du har en reumatisk sjukdom.