Anne Carlsson i TV4-nyheterna och TT om lättöppnade förpackningar

I mer än 10 år har Reumatikerförbundet arbetat med att få fram lättöppnade förpackningar och nu börjar detta arbete ge resultat. Därför har nu Anne Carlsson, Reumatikerförbundets ordförande, intervjuats av TT och TV4-nyheterna.

Du kan lyssna på inslaget i spelaren nedan.
(Finns tillgängligt fritt i 30 dagar från sändningstillfället.)

Har du också varit med om hur svårt det är att kunna få upp medicinförpackningarna. Om man har tur slipper man använda vinkelslip eller skärbrännare.

Lättöppnade eller rättare sagt "svåröppnade" förpackningar har Reumatikerförbundet arbetat med i mer än 10 år och nu börjar arbetet ge resultat i form av en global ISO-standard.
I fredags blev Anne Carlsson intervjuad av TT och idag av TV4 nyheterna om lättöppnade förpackningar.
Inslaget sändes Söndagen den 12 april 2015, kl 19.00. (Klicka på länken för att se inslaget på webben. Kan ses i 30 dagar från sändningstillfället.)

Vi hoppas verkligen att den globala standarden kommer att innebära att vi får förpackningar som vi kan ta oss in i framöver. Vissa förpackningar är idag i stort sett "inbrottssäkra" och det kan inte vara rimligt att inte kunna öppna exempelvis en läkemedelsförpackning när man är i behov av läkemedel.

Som Anne sade till TT när hon intervjuades häromdagen, "Det kan låta sekundärt men för oss handlar det om att ha ett bra liv."

Reumatikerförbundet har de senare tio åren varit delaktiga i att ta fram en ISO-standard för lättöppnade förpackningar.
Några tidningar skriver om detta under rubriken "Ny bot mot förpackningsraseri".

Läs artikel på tidningen Aftonbladets webbplats här.

Läs artikel på Svenska Dagbladets webbplats här