Leif Dahlberg demonstrerar 'Joint Academy' - artrosbehandling på nätet. Producerat av svenska medtechmagazine.se

Leif Dahlberg om artrosbehandling på Internet

#Vitalis2016 Artrosforskaren och professor Leif Dahlberg berättar vid kongressen 'Vitalis2016' om projektet 'Joint Academy', som är en artrosskola på Internet.

En svensk tidskrift för medicinteknik, MedTech Magazine, har lagt ut ett videoklipp från kongressen 'Vitalis2016' som hålls i Göteborg mellan den 25 - 27 april 2016.. Där berättar Professor och artrosforskare Leif Dahlberg om något som heter 'Joint Academy'. Lyssna här. (på engelska)

Joint* Academy är artrosbehandling på Internet.
Läs mer om Joint Academy här.

*Joint betyder led på engelska

Flera av våra mest vanliga ledsjukdomar kräver cirka 80% av sjukvården totala resurser. För att råda bot på detta måste man kombinera teknik med vetenskap.
Därför startades det man kallar 'Joint Academi' (ungefär: Ledakademin).
Det är en digitaliserad variant av den mest effektiva behandlingsmetoden mot artros, nämligen det som kallas artrosskola som med lyckat resultat behandlat runt 50 000 patienter.
Programmet fungerar att använda från både smart mobiltelefon, surfplatta, bärbar dator och vanlig dator.
Det är ett interaktivt program med två gränssnitt, ett som är för sjukgymnasten och ett som är för patienten. Programmet innehåller lektioner, vissa träningsövninger och kräver att patienten besvarar frågor om det görs framsteg. De uppgifter patienten lämnar går direkt in i den del som är fysioterapeutens, så denne kan exakt följa hur behandlingen fortskrider.
Patienten skall kunna förstå vilken typ av sjukdom dom har, och varför man rekommenderas en viss träningsövning.
Programmet utvecklades under 1 1/2 års tid och är nu färdigt.

Texten ovan är från videoklippet med Leif Dahlbergs presentation. Fritt översatt från engelska. Översättningen gör inte anspråk på att vara helt korrekt.

Källa: medtechmagazine.se

2016-04-27