Lev ett aktivt liv trots artros.

Artros är den vanligaste reumatiska ledsjukdomen. Cirka 800 000 personer har artros. Antalet ökar med åldern.

• Sjukdomen är lika vanligt hos kvinnor och män, men könsfördelningen är olika för olika leder.
  • Övervikt, fysisk aktivitet och yrken med långvarig och tung belastning på höft och knäleder kan öka risken för artros.
  • Behandling består av information, träning och viktminskning.
  • Artros sitter i hela leden, men framförallt i ledbrosket.

Så påverkas lederna.

• Axel - det gör ont att lyfta armen.
  • Fingrar - de blir stela och ömma.
  • Höft - minskad rörlighet och smärta.
  • Rygg - vanligt hos äldre människor.
  • Knä - smärta och och stelhet.
  • Käke- smärta.
  • Stortå - svårigheter att gå och hitta lämpliga skor.

Artros går inte att bota och det finns ingen medicin mot sjukdomen, som drabbar allt fler. Du kan minska din smärta och stelhet i lederna genom träning. Grunden i behandling är träning, därför att träningen har flera fördelar, den kan anpassas individuellt, är billig, har få eller inga biverkningar och ger mycket större effekt än smärtstillande läkemedel. Träning sätter igång endorfinerna, som gör att smärtan minskar och ditt välbefinnande ökar. Det är inte farligt att det gör ont när man tränar , men för den skull ska det inte göra för ont.

All träning ska läggas upp av en fysioterapeut. När du kommit igång kan du fortsätta att träna på egen hand. Träning i grupp kan öka din motivation.
Visste du att det i många kommuner finns det artrosskolor. Kontakt din vårdcentral eller sök på boaregistret efter närmaste artrosskola.

Den som drabbas av artros, belastar ofta kroppen fel för att minska sin smärta.

1. Återinlära rörelser man kan ha förlorat, som att lära sig att gå utan att halta.
  2. Styrketräning för att stärka musklerna i den artrosdrabbade leden.
  3. Konditionsträning

Läs mer om artros på Reumatikerförbundets webbsida här