Livsstilsförändring bra för patienter med Gikt

Diabetes och övervikt är bland det som ökar risken att man drabbas av den smärtsamma ledinflammationen Gikt, men det går att förebygga med små livsstilsförändringar.

Gikt är en smärtsam ledinflammation, en såkallad kristallartrit, som oftast drabbar stortån - och brukar då benämnas portvinstå, men inflammationen kan även fotleder, handleder, hälar och armbågar. Vid en giktattack blir leden blir öm, röd och svullen och smärtan ökar snabbt. Det är en folksjukdom och den vanligaste artritsjukdomen, och det beräknas att omkring en procent av Sveriges befolkning drabbas av sjukdomen.

Gikt beror på att kristaller av urinsyra fälls ut i leden. De kan liknas vid små vassa nålar som orsakar inflamation med smärta och ömhet. Har man haft höga nivåer av urinsyra under längre tid kan det leda till så kallade giktknutor, vilket försvårar sjukdomsbilden även om de går att behandla.
Det finns dock sätt att förebygga att man drabbas av sjukdomen, som man i de flesta fall fått på köpet till någon annan orsak bakom problemet. En bättre diet samtidigt som man gör förändringar i sin livsstil, kan i kombination med behandling ge positiva effekter.

Detta kan ge minskad risk för att drabbas av gikt:

• En aktiv livsstil - Genom att förebygga övervikt och fetma med en aktiv livsstil minskar du även risken att drabbas av gikt.
  • Onyttigt intag av alkohol - Drick endast måttliga mängder och var särskilt försiktig med öl. Det finns en anledning till att sjukdomen tidigare ofta kallades portvinstå.
  • Undvik rött kött - Hög konsumtion av proteinrik mat som sardiner, sill och ansjovis men framför allt rött kött och inälvsmat ger mycket urinsyra. Dessa är livsmedel som kan öka halten av urinsyra i blodet och där med även risken för gikt.
  • Håll koll på vikten - Har du gikt och är överviktig är det bra att försöka gå ner i vikt. Men tänk då också på att undvika att tappa kilon allt för snabbt, en hastig viktnedgång kan nämligen också utlösa giktattacker.
  • Behandla andra sjukdomar - Bland annat diabetes ökar risken för Gikt.
  • Konsumtion av olika läkemedel - Se över din medicinering eftersom vissa läkemedel kan öka risken för giktattacker. Tala alltid om för din läkare vilka mediciner du tar, så att du inte får något olämpligt läkemedel som ökar risken för Gikt.

Fritt skrivet efter originalartikel i tidningen Expressens sektion - Hälsoliv.

Källa: Expressen - Hälsoliv, expressen.se

Läs mer om Gikt på Reumatikerförbundets webbplats här.

2016-06-30