Louisa är ung och har fibromyalgi

I Sveriges Radios kanal P4 Halland sändes på förmiddagen fredagen den 12 september ett inslag om Fibromyalgi i programmet Publiknätverket . En ung vuxen tjej, Louisa, fick berätta om sin sjukdomshistoria.

Louisa Sörensen är en tjej som alltid tyckt om att vara fysiskt aktiv, och har alltid varit en hästtjej. Men så fick hon värk som gjorde det mycket svårare att vara aktiv.
Med början under gymnasietiden fick hon mer och mer ont i höfterna och sedan övriga kroppen. Men hon sökte ingen vård för det, inte förrän hon fick inte längre kunde gå längre promenader utan att få ont i kroppen.
Ett långt år följde med allahanda utredningar innan man till sist kom till att ställa diagnosen Fibromyalgi. Men det var med viss tvekan hon fick sagda diagnos, hon var ju inte mer än 22 år gammal och borde inte kunna ha Fibromyalgi tyckte man.

Idag några år senare har hon lärt sig att leva med sjukdomen, och arbetar halvtid på en hästgård. Hon har fått lära sig hur mycket kroppen orkar med. Fysisk styrka tränas genom arbetet, och hästarna hjälper henne att hålla modet uppe. Det gäller att hon hushåller med den energi hon har, och närsomhelst kan värken slå till igen.

Lyssna på inslaget i spelaren nedan, eller klicka på länken för att komma till inslaget här

Fördjupning
Läs om Fibromyalgi på Reumatikerförbundets webbplats här.