Många blir hjälpta av träning vid fibromyalgi

Internationella Fibromyalgidagen 2016
Träning kan hjälpa vid fibromyalgi, det kan man läsa om i en artikel av professor Kaisa Mannerkorpi, införd i Reumatikerförbundets forskningrapport Ledord från 2015.

Fibromyalgi (FM) är en sjukdom som karakteriseras av långvarig generaliserad smärta och förekommer hos en till tre procent av befolkningen, varav majoriteten är kvinnor. Andra vanliga symtom är trötthet, nedsatt muskelstyrka och kondition, svårigheter att klara vardagsaktiviteter och förvärvsarbete, vilket tillsammans sänker livskvaliteten. Fibromyalgi förklaras med ökad smärtkänslighet, vilket också innebär att smärtan ökar vid belastning. Biologiska, psykologiska och sociologiska faktorer anses ligga bakom att smärtan utvecklas, och blir kvar.

De första svenska studier om träning och fibromyalgi gjordes i mitten av 1990-talet, och då var kunskapen om effekterna av träning bristfällig. Dessa studier visade dock att lågintensiv träning gav positiva effekter. Idag är det en självklar rekommendation med anpassad träning till patienter med fibromyalgi. Sådan träning kan bland annat vara stavgång. Att få tränat konditionen är viktigt för att förebygga hjärt-kärlsjukdom. Det är också en träningsform som valdes ut för en stor studie på konditionsinriktad träning och dess effekter vid fibromyalgi. Det visade sig att många fick förbättrad fysisk kapacitet, och smärtan minskade också hos en del.
I den allra senaste studien som gjordes undersökte man effekter av styrketräning för personer med fibromyalgi.

Och fler studier kommer...bland annat för att man skall kunna se vilka omständigheter som är viktiga för att kunna uppnå goda resultat.

Läs mer om detta på Reumatikerförbundets Träningsblogg här,

eller gå direkt till Reumatikerförbundets forskningsrapport Ledord, från 2015, här. (PDF-dokument)