Många med benskörhet obehandlade trots billig medicin

Trots att sjukdomen Osteoporos (benskörhet) går att upptäcka och medicinera till en låg kostnad går 60-70 procent av patienterna hem utan vare sig diagnos eller medicin efter första frakturen.

Lyssna på inslaget från Sveriges radio ovan. Man samtalar med Mattias Lorentzon, professor i geriatrik vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Mölndal.

Medicinerna mot benskörhet är inte dyra, omkring ett par hundralappar per år, och med rätt medicin kan man få ner frakturrisken med 40-70 procent. Men behandling handlar inte bara om mediciner, utan även om till exempel fallprevention, att förebygga att patienterna faller och skadar sig. Det kan till exempel handla om att ta bort onödigt höga doser av blodtrycksmedicin som kan göra patienten snurrig och ramla. Sedan gäller det att träna och och undvika saker som tunga lyft.

Har man benskörhet och drabbas av ett första brott är risken stor att man drabbas igen. Är man över 80 kan man drabbas av den svåraste typen, höftbensbrott. Brott på kotor och höft leder till ökad dödlighet, lidande och stor funktionsnedsättning.