Medicin mot psoriasis kan även förhindra nedbrytning av ben

Resultat från en ny studie antyder att samma medicin som ges åt patienter med psoriasis även skulle kunna motverka bennedbrytning, det rapporterar Dagens Medicin.

Patienter med psoriasis lider av en sjukdom som driver kronisk inflammation i kroppen. Det kan påverka flera olika organ, exempelvis leder som vid Psoriasisartrit, och så kan skelettet förstöras.
Nya mediciner mot psoriasis riktar in sig på en särskilt signalämne kallat interleukin 17A. Dessa preparat kallas därför IL-17A-hämmare. Man har sett att det är interleukin 17A som driver på inflammationen i kroppen vid psoriasis, men nu visar det sig att detta signalämne även skulle kunna ligga bakom när ben i skelettet bryts ner. När en internationell forskargrupp testade IL-17A mot bennedbrytning fann man att benbildningen återgick till det normala. En av forskarnas teorier är att signalämnet hämmar aktiviteten hos benuppbyggande celler, osteoblaster.

Resultatet av studien publicerades i den vetenskapliga tidskriften Science Translational Medicine.

Källa: Dagens Medicin

2016-03-17