Miljonanslag till forskning om kronisk smärta på Akademiska sjukhuset

-Vilka risker finns med morfinbehandling vid kronisk smärta och kan fler komma tillbaka i arbete om opioidbehandling kompletteras med fysisk träning och annan arbetsinriktad rehabilitering? Pernilla Åsenlöf, professor i fysioterapi och fysioterapeut på Akademiska sjukhuset, har beviljats drygt 7,6 miljoner kronor till forskningsstudier om detta.

Morfin och andra opioider är en vanlig behandling vid långvarig smärta, men medlen är beroendeframkallande. Dessutom finns risk för olika biverkningar som missbruk, överdosering och att dö i förtid.

I studierna kommer vi dels att studera risk kontra nytta med opioidbehandling, dels utvärdera effekter av arbetsinriktad rehabilitering med fysisk träning och beteendestöd för återgång i arbete, säger Pernilla Åsenlöf, professor i fysioterapi och fysioterapeut på Akademiska sjukhuset.

Forskningsstudierna, som beräknas pågå fram till 2019, genomförs inom ramen för forskningsprogrammet U-PAIN vid Smärtcentrum på Akademiska sjukhuset och institutionen för neurovetenskap vid Uppsala universitet.

– Tanken är att kunskaperna från projektet ska ligga till grund för en ny modell för arbetsinriktad rehabilitering vid långvarig smärta, avrundar Pernilla Åsenlöf.

Källa: Akademiska sjukhuset