Minskad kritik av apotekens lagerhållning

När omregleringen av apoteksmarknaden var genomförd gick det lätt att konstatera att det hade blivit fler apotek och det har blivit betydligt längre öppettider.

Patienter talade om att det hade blivit svårare att få tag på läkemedel på apoteken och att de därför var tvungna att åka till flera apotek innan de kunde få alla sina mediciner. Det har kanske varit den mest återkommande kritiken av omregleringen.

I april presenterade Sveriges Apoteksförening en omfattande under­sökning som säger att 95 procent av alla kunder får sina läke­medel vid första besöket på apoteket. Men patientföreträdare håller inte med om den bilden. Flera har i stället pekat på en undersökning av myndigheten Vårdanalys. I den uppgav hälften av dem som hade besökt ett apotek det senaste året att deras förskrivna läke­medel inte hade funnits i lager.

Vårdanalys konstaterar i rapporten ”Låt den rätte komma in”, som publicerades i april 2014, att det framför allt verkar vara de som har dyra eller ovanliga läkemedel som drabbas.

En patientgrupp som ofta behöver dyra läkemedel är reumatiker, till exempel biologiska läkemedel som Enbrel och Humira. Boel Mörck, läkare vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg och vice ordförande för Svensk reumatologisk förening, säger att patientgruppen har fortsatt svårt att få tag på läkemedel.

Reumatikerförbundets ordförande Anne Carlsson var tidigt ute med att uppmärksamma problemet som hennes medlemmar pekade på. Hon hör inte lika ofta att det är svårt att få tag på dyra biologiska läkemedel som hon gjorde tidigare.– Det fungerar inte bra, men det har blivit något bättre.

Förra året lanserade Sveriges Apoteksförening och Läkemedelsindustriföreningen, Lif, en sajt där man kan se om läkemedel finns i lager.
– Det är förstås bra att den finns, men tittar patienten på lagerstatusen klockan 11 och ser att det finns ett läkemedel kvar kan det vara borta klockan 15 när färdtjänsten har kört patienten till apoteket.

Hon framhåller att det hade varit bättre om apoteken hade haft fler­ läkemedel i lager från början.

Läs hela artikeln här

Läs mer om hur ett apotek jobbar med att anpassa sitt lager här

Källa: Dagens Apotek