Madeleine Beerman Foto: Privat

Möt Madeleine, 21år, som har barnreumatism (JIA)

Madeleine Beerman tillhör de som som barn drabbats av den reumatiska sjukdomen Juvenil Idiopatisk Artrit (JIA), och som brukar kallas barnreumatism. Hon trodde sjukdomen skulle försvinna, men den ville inte det. Hon berättar sin berättelse för tidningen JönköpingsPosten.

Madeleine Beermann är 21 år och boende i Stockholm. I år åkte hon skidor i Vasaloppet för att visa att hon inte vill låta sjukdomen diktera villkoren i hennes liv. Idag är hon dessutom ordförande för Unga Reumatiker och därmed deras ansikte utåt. Men det hade inte alltid varit så berättar Madeleine i artikeln. Länge skämdes hon över sin reumatism men sedan bestämde hon sig för att förändra synen på sjukdomen, för "Jag vill inte att någon ska vara tyst och skämmas" säger hon.

Hon var inte mer än fyra år gammal när hon och hennes familj av läkarna får veta att flickan lider av det som kallas barnreumatism (Juvenil Idiopatisk Artrit - JIA). Men för många med sjukdomen finns det möjlighet att sjukdomen kan självläka efter puberteten, och det hoppet levde Madeleine på. Så säger läkarna till henne att hon aldrig kommer att bli frisk, då faller hennes värld samman. Hon slutar att ta sina mediciner, som hon ser som en symbol för sin sjukdom, och blir mycket dålig.
Men det är bara ett tag, för sedan kommer Madeleine att gå i bräschen för att visa att man kan vinna över sin sjukdom och leva ett bra liv ändå sin reumatism till trots.

Sjukdomen innebär att lederna inflammeras vilket påverkar rörligheten och ofta leder till smärta, men på Madeleines lista över vad hon hunnit med i sitt liv finns många fysiskt påfrestande aktiviteter. Så vem som skall bestämma över livet, hon eller sjukdomen, det står fullt klart. Eller vad sägs om att arbeta som skidlärare, bestiga berg, segla över Atlanten, och nu senast åka Vasaloppet på skidor. Förutom ordförande i Unga Reumatiker är hon dessutom ordförande i en seglarförening.

Läs hela artikeln här.

Fakta Madeleine Beermann

Ålder: 21 år.

Bor: I ett litet hus norr om Stockholm. Växte upp i Bankeryd.

Gör: Ordförande på Unga Reumatiker och seglarföreningen Mot bättre vetande. Integrationsassistent på ett HVB-hem för ensamkommande flyktingbarn.

Aktuell: Åkte Vasaloppet i helgen för att visa att reumatism aldrig ska vara ett hinder för att uppnå sina drömmar.

Framtidsplaner: Jobba som projektledare vid kriser och katastrofer. Bilda en familj och bo ute på landet.

Intressen: Segla skuta, åka skidor, dansa, bestiga berg och umgås med vänner.

Ledig tid: "När jag är ledig sover jag mycket. Det är fullt ös eller medvetslös".

Favoritmat: Vietnamesiska vårrullar.

Källa: JönköpingsPosten jp.se