Foto: Anna-Mi Wendel.

Motion inför operation ger bättre resultat?

Kan motion innan operation förbättra resultatet?, det vill Skånes Universitetssjukhus ta reda på. I ett samarbete mellan professor Leif Dahlberg och fysioterapeut Frida Jonsson genomförs nu projektet 'Stark att opereras', berättar tidskriften Vetenskap och hälsa.

Stark att opereras, så heter projektet som i höstas drogs igång av Leif Dahlberg, professor i ortopedi vid Lunds universitet, och Frida Jonsson, fysioterapeut på Ortopedi, vid Skånes universitetssjukhus, SUS.
Man arbetar med frågeställningen: Om patienter som ska opereras börjar motionera ger det då bättre operationsresultat? Förbättras patienternas hälsa för övrigt också?.

Just nu genomförs ett kvalitetsförbättringsprojekt för ortopedpatienter som ska opereras. Patienter över 18 år får om de så önskar delta i ett särskilt träningsprogram. Cirka 50 patienter har anmält sitt intresse och dessa kommer nu att följas genom hela vårdtiden. Patienterna har antingen fått en förfrågan vid de ortopedtekniska avdelningarna på Skånes universitetssjukhus eller anmält sig själv genom egenremiss.
De som vill deltaga får börja med att svara på några frågor om levnadsvanor, testa syreupptagningsförmåga, greppstyrka och benstyrka samt uppskatta hur mycket man tränar eller bara rör på sig i största allmänhet. Sedan får de ett särskilt träningsprogram utformat av fysioterapeuter.
Själva träningen utförs i entimmespass två gånger i veckan på plats hos Hälsoenheten i Malmö. För dem som bor långt från Malmö erbjuds att genomföra träningen på hemorten med ledning av fysioterapeut där.
Träningsprogrammet ska innebära att patienterna genom detta motionerar på ett sätt som de innan inte har gjort, och det handlar inte om några elitidrottare utan patienter med helt vanlig kondition och träningsvana.

Läs artikel här.

Källa: Vetenskap och hälsa