Motivation för motion

Boken, "Motivation för motion. Hälsovägledning för ökad fysisk aktivitet".
Boken är skriven av Johan Faskunger som är beteendevetare i botten och Kamilla Nylund som i grunden är ämneslärare inom engelska och idrott med som sedan många år tillbaka är verksam på Karolinska Institutet.

Sammanfattning av boken

Många människor i Sverige är i behov av att röra sig mer och minska sitt stillasittande. Utgångspunkten för "Motivation för motion" är den senaste svenska rekommendationen för fysisk aktivitet ur hälsosynpunkt, samt förståelsen för vilka faktorer som kan vara avgörande för framgång i arbetet med att förändra livsstilen (i första hand den fysiska aktiviteten).

Att skapa det rätta förändringsklimatet är en viktig uppgift för hälsovägledaren, liksom att ha kunskap om förändringsprocessens olika faser och vilka strategier som är mest effektiva att använda. Boken presenterar såväl hälsovägledarens roll och behov av färdigheter, som strategier och tekniker som uppmuntrar till fysisk aktivitet.

"Motivation för motion" är relevant för många olika yrkesgrupper som på olika vägar kommer i kontakt med personer i behov av ökad fysisk aktivitet. Den ska kunna användas i många olika sammanhang och under olika förutsättningar. Hur innehållet används beror på hur mycket tid som finns till hälsovägledning.

Boken är en revidering av 2001 års utgåva - nu med uppdaterad kunskap och erfarenhet för beteendeförändring och ökad fysisk aktivitet.
"Vår förhoppning är att boken ska underlätta den svåra konsten, men samtidigt berikande upplevelsen, att hjälpa människor att öka sin fysiska aktivitet."Johan Faskunger och Kamilla Nylund

Boken kostar cirka 300 kronor på nätet.