Någon du känner kanske har Psoriasis/Psoriasisartrit (PsA)

Internationella Psoriasisdagen 2015
Den 29 oktober är Internationella Psoriasisdagen, #WorldPsoriasisDay . Då uppmärksammas hudsjukdomen Psoriasis och ledsjukdomen Psoriasisartrit (PsA) i omkring 50 länder runtom i världen. Troligtvis finns det någon i din närhet som lider av någon av dessa sjukdomar.

Många är de runtom i världen som drabbas av Psoriasis i huden och/eller i lederna, omkring 125 miljoner människor.  I Sverige beräknas cirka 2,5 - 3% av befolkningen ha någon form av Psoriasis. Av dem har runt 40%, drygt 80 000 personer, Psoriasis i lederna - den reumatiska ledsjukdomen Psoriasisartrit (PsA).

Den 29 oktober är utsedd till Internationella Psoriasisdagen, och syftet med dagen är att ge psoriasissjuka hopp, att kräva handling av beslutsfattare för att kunna förändra livet för de som lider av sjukdomen. Det finns stor okunskap idag i vårt samhälle om Psoriasis och Psoriasisartrit.

Läs om Psoriasisartrit på Reumatikerförbundets webbplats här.