Något förhöjd risk för cancer vid vissa reumatiska sjukdomar

Några reumatiska sjukdomar medför en något förhöjd cancerrisk. Om det beror på sjukdomen i sig själv, mediciner som används för behandling av dessa sjukdomar, eller något helt annat, det vill forskarna gärna få svar på.

Människor med reumatiska sjukdomarna Reumatoid artrit - RA (ledgångsreumatism), Sjögrens syndrom, och Systemisk lupus erythematosus (SLE)/Lupus har en något förhöjd risk att utveckla cancer. Forskarna är därför intresserade av att ta reda på vad detta beror på. Den medicin som RA-patienter får har iallafall visat sig ha endast begränsad betydelse för cancerrisken, har dansk forskning visat.

De cancertyper det handlar om lungcancer, lymfom och godartad hudcancer.
Forskaren och överläkaren Lene Dreyer vid Gentofte sjukhus som bedriver studier på detta berättar att den ökade risken för lungcancer hos patienter med RA mest troligt har att göra med högre förekomst av rökning hos dessa, medans godartad hudcancer anses bero på medicinering med såväl vanliga läkemedel som biologiska. Lymfom anses direkt ha att göra med sjukdomsaktiviteten.

Tidigare har man trott att biologiska läkemedel, typen TNF-hämmare, medförde högre risk för lymfom. Men i sin egen forskning såväl som studier från bland annat Sverige, har ingen sådan risk påvisats, dock ökade cancerrisken när sjukdomen var väldigt aktiv.
Patienter med Reumatoid artrit - RA (ledgångsreumatism) kan själva hjälpa till att sänka cancerrisken genom att undvika rökning och för mycket solning.

Läs hela artikeln här. (på danska)

Källa: Gigtforeningen.dk

• 3 år sedan Permalänk

Bra att forskare intresserar sig för denna än så länge obotliga sjukdom.