Några råd om din sömn

Alla har svårt att sova ibland, och det är inte farligt för kroppen att sova för lite enstaka nätter. Men är det svårt att sova generellt, är det bra att se över vad man kan göra åt situationen själv och vad man kan behöva hjälp med.

Att ta itu med långvariga sömnproblem är viktigt för att förebygga utbrändhet och försämrad livskvalitet.
Att stress försvårar god sömn är ingen nyhet för de flesta. Att hitta tillbaka till en god sömn handlar därför många gånger om att hitta sätt att få ner sin stressnivå.

• Tyst i rummet – En ljudnivå så låg som samtalsnivå, kan räcka för att väcka en människa då är ett tyst rum mycket viktigt. Öronproppar kan fungera, men kan för andra verka distraherande. Eftersom ljus påverkar vår kropps dygnsrytm är ett mörkt sovrum att föredra. Tänk också på att vi vaknar tidigare vid starkt ljus, så även om det är mörkt när du lägger dig är det bra att utestänga eventuellt morgonljus som annars kan väcka dig eller störa sömnen. Även om du blundar kommer cirka 9 % av rumsljuset att passera genom ögonlocken och aktivera hjärnan och kroppen.
  • Svalt i rummet – Eftersom kroppstemperaturen behöver sjunka något vid insomning är det lämpligt att ha det svalt i rummet. Kallare än 12 grader rekommenderas inte. Kanske kan du ha ett öppet fönster.
  • Monoton situation – Vi behöver gå ner i aktivitet inför läggdags för att hjärnan ska koppla av. Undvik att tänka på problem liksom att vara allt för aktiv med exempelvis datorarbete eller spel innan du ska lägga dig. Har du svårt att släppa problem kan du ha en anteckningsbok där du skriver ner problemen du känner inför morgondagen. Det är också viktigt att enbart använda sängen till att sova i. Den sista timmen innan sänggående bör du välja aktiviteter som får din kropp och hjärna att gå ner i varv.