Några steg ger bättre hälsa

Höstmörkret kan göra att träningen känns extra motig - men regelbundna promenader kan räcka för att göra dig friskare. Lite motion är bättre än ingen.

Forskare över hela världen är överens: går du regelbundet i din vardag promenerar du samtidigt mot en mer hälsosam framtid. 7 000 steg varje dag är en måttstock.
Det motsvarar 150 minuters träning med måttlig intensitet och rörelser i vardagen varje vecka. En annan jämförelse är veckovisa, högintensiva pass om sammanlagt 75 minuter.

Regelbundna promenader kan mota sjukdomar som till exempel fetma och typ 2-diabetes. Det ger en riskminskning med 30 %. Ökar man träningen kan man få ytterligare hälsovinster. Även om vi känner till effekterna kan det vara svårt med motivationen. Stegräknare är ett hjälpmedel att ta till, och appar kan också öka springet i benen, liksom att man skriver dagbok om sina rundor. Annars fungerar socialt stöd, alla har kanske inte råd med en personlig tränare men man har kanske en granne eller arbetskamrat som kan stöta.

Så bra är promenaden

• Motion förebygger sjukdomstillstånd som diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, tjocktarmscancer och depression. Fysisk aktivitet förbättrar immunförsvar, kondition och muskelstyrka.
  • Undvik att sitta still för länge. Regelbundna korta pauser ("bensträckare") med någon form av muskelaktivitet under några minuter rekommenderas för dem som har stillasittande arbete eller sitter mycket på fritiden.
  • Om alla följde rådet om minst en halvtimmes motion varje dag, exempelvis i form av en rask promenad, skulle svenska folkets hälsa förbättras avsevärt och sjukvårdskostnaderna minska.
Källa: Folkhälsomyndigheten