Nanna Svartzmedalj

Nanna Svartz stipendium för 2014

Stefan Bergman vid FoU Spenshult får ta emot 2014 års stipendium till Nanna Svartz minne. Han får utmärkelsen för sin utveckling av patientnära forskning i gränssnittet mellan allmänmedicin och reumatologi, vilken också innefattar forskning i omvårdnad och fysioterapi. Stipendiet på 50 000 kronor delas ut av Pfizer i samarbete med Reumatikerförbundet på den internationella reumatikerdagen.

Nanna Svartz stipendium 2014 för framstående reumatisk forskning delas ut på Internationella Reumatikerdagen söndagen den 12 oktober.

Sedan 1999 delar Reumatikerförbundet och Pfizer ut ett gemensamt pris/stipendium för framstående reumatologisk forskning i Sverige. I första hand ska priset gå till forskning som skett i nära samverkan med personer med reumatisk sjukdom/patienten (klinisk forskning). Priset är 50 000 kronor och kan delas mellan flera personer som samarbetat kring den prisbelönta insatsen.
Förhoppningen är att stipendiet ska vara en god uppmuntran för någon/några forskare som bedriver patientnära forskning i Sverige - och att stipendiet även kan bidra till ett ökat intresse och kännedom om den reumatologiska forskningen bland sjukvårdspersonal, beslutsfattare och allmänhet.

Reumatikerförbundet ordnar denna dag en Forskningsdag med föreläsningar i samband med stipendieutdelningen tillsammans med Karolinska Universitetssjukhuset och Reumatikerdistriktet Stockholm. En av Reumatikerförbundets viktiga uppgifter är att informera om forskningsresultat på ett sätt så att många förstår. Detta görs varje år på så kallade forskningsdagar och genom olika skrifter.

Stipendieutdelningen och föreläsningarna äger rum i Nanna Svartz auditoriet på Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, se programmet.

Vill du se tidigare pristagare, titta här