Nerv kan påverka ledgångsreumatism

Nerver kan styra immunförsvaret. Det har forskare kunnat visa i ett nytt forskningsområde kring den antiinflammatoriska reflexen. De första försöken på personer med ledgångsreumatism visar kraftig effekt. Men än så länge är det mycket kvar att utforska för att veta hur den aktuella nerven, vagusnerven, verkligen fungerar och hur länge effekterna håller i sig.

Forskningsområdet började för tio år sedan, men har nu tagit fart framför allt i New York där Peder Olofsson forskar. Det handlar om hur nerverna och immuncellerna kan kommunicera med varandra, ett område där forskarna tidigare har trott att det inte fanns så mycket kontakt.

Läs hela artikeln i Vetandets värld här

Lyssna på Vetandets värld, Sveriges Radio här