Nervstimulering lovande mot RA

Forskningsresultat pekar på ett helt nytt sätt att behandla reumatoid artrit (RA). Stimulering av en nerv i halsen under en minut om dagen kan bli nästa stora steg och skulle kunna innebära en behandling utan läkemedel.

Vid en autoimmun sjukdom har immunförsvaret blivit överaktivt och angriper kroppen,
som till exempel lederna vid ledgångsreumatism.

Men det finns en nerv i kroppen som kan lugna ned immunförsvaret. Den heter vagusnerven. Den är kroppens längsta nerv och går från hjärnan och ner till bland annat hjärtat, lungorna, magen, tarmarna och mjälten. Den har en lugnande effekt på inflammation, och kallas därför den antiinflammatoriska reflexen.

Det är det första försöket på människor och endast åtta patienter medverkade. Det är alltså ännu väldigt tidigt i utvecklingen av behandlingen, men sex av de åtta patienterna blev klart bättre efter drygt en månads stimulering av vagusnerven.
-Resultaten är väldigt uppmuntrande och när patienterna erbjöds att fortsätta med nervstimulatorn efter studiens slut valde samtliga att ha den kvar. Att vagusnerven även kan påverka inflammationen ute i kroppen är helt nytt. Peder Olofsson har varti med och identifierat en ny typ av celler som kan överföra signalen från nervänden till fritt cirkulerande immunceller ute i kroppen. Immuncellerna minskar då sin produktion av inflammatoriska signalämnen som exempelvis TNF-alfa.

Läs artikeln i HealthWatch.se här

"Den antiinflammatoriska reflexen" lyssna på Vetenskapsradion här

Reumatikervärlden sid 44 läs här