Nicklas har barnreumatism JIA Foto: nyebilder.no.

Nicklas har barnreumatism (JIA)

Att 11-årige Nicklas som tränar och tävlar i BMX-cykling har barnreumatism kan göra en och annan förvånad. Det dröjde till för så sent som några år sedan innan han lyckades hitta en bra läkemedelsbehandling.

Just nu leker livet för Nicklas, en pojke på 11 år, från Norge. Ingen kan se att han haft barnreumatism sedan två och ett halvt års ålder när han kör sin BMX-cykel för brinnande livet.
Ett svullet knä innebar det första symtomet, efter det har han haft långa mörka stunder av sitt liv ständigt på jakt efter ett läkemedel som förebygger sjukdomen. Med Orencia fann man ett sådant, till vilket han också får Metotrexattabletter. och Nicklas kan träna BMX-cykling två gånger i veckan. Men han har ett avtal med sin tränare om att få ta extra raster eller gå hem tidigare om han behöver det.

Nicklas går i skola, sjätte årskursen, och samarbetet med skolan går bra, bland annat kan han vila i egen "sitt-säck" när han känner att han behöver. Hans lärare har också informerat klasskamraterna om vad Nicklas sjukdom innebär.

Nicklas tränar BMX-cykling, men från början spelade han egentligen fotboll. Det gjorde sjukdomen att han fick sluta med. För drygt ett år sedan upptäckte han BMX-sporten, en fartfylld cykelsport på banor med gupp och skarpa kurvor. Han bestämde sig för att prova på det och så blev det sedan så att han fortsatte med det. Han tränar två gånger i veckan, och utöver det kommer det tävlingar.
Nicklas familj gillar att vara aktiva och ger sig ofta ut på vandringstur. Det fungerar bra även för Nicklas, men då åker han med i en rullstol.

Berättelsen om Nicklas finns att läsa på norska Reumatikerförbundets, Norsk Revmatikerforbund, webbplats här. (på norska)

Fritt översatt från Norska.