Nisse har Psoriasis

Många som har sjukdomen Psoriasisartrit kan även lida av Psoriasis i huden. Nisse har det som kallas plackpsoriasis och berättar sin historia på netdoktor.se .

När Nisse var 25 år diagnostiserades han med hudsjukdomen psoriasis. Då hade det gått ett år sedan den första fläcken dök upp i hårbotten. Det var frisören som när Nisse skulle snagga sig påpekade att det fanns en fläck i hårbotten. Men han trodde det var mjäll så han köpte mjällschampo, men det hjälpte inte.
Senare fick diagnosen plackpsoriasis, som är den vanligaste formen av psoriasis i huden. Den får man oftast på armbågar, knän, i hårbotten och i stjärten.

I fyra års tid har Nisse provat ett antal olika behandlingar och läkemedel mot sin psoriasis, både receptfria och icke-receptfria. Han upplever att det finns bra läkemedel i form av salvor som lindrar klådan men det bästa för honom har trots allt varit den ljusbehandling som han fått, något som görs med ultraviolett ljus på hudmottagningar eller speciella behandlingsanläggningar.
Först deppade han ner sig väldigt mycket över sin sjukdom, men efter år av mycket kliande, behandling med krämer och ljusterapi har han nu lärt sig att acceptera sin plackpsoriasis även om den ibland får honom att känna sig deppig.

Trots att det är många som är drabbade av psoriasis upplever Nisse att kunskapen om sjukdomen är låg, särskilt inom vården där han fick vänta länge på hjälp och diagnos.

Läs mer här.

Källa: netdoktor.se