Ny bot mot SLE kan vara nära

Det går bra med forskningen om systemsjukdomen Systemisk Lupus Erythematosus (SLE), ofta kallad lupus. Första läkemedlet på 50 år finns ute sedan år 2011, och fler är nu på väg, varav ett visat på kraftfull effekt, skriver Unionen - Farmaci och hälsas medlemstidning.

Den reumatiska systemsjukdomen SLE - Systemisk Lupus Erythematosus, som även kallats 'vargsjukan',är en plågsam sjukdom som drabbar på många olika sätt, och ofta liknar den andra sjukdomar så det blir svårt att skilja på vad man egentligen har drabbats av. Den kan drabba huden, och då får man ofta ett karakteristiskt 'fjärils'format utslag i ansiktet, över kinderna. Men man kan också få ledinflammationer, blodbrist, håravfall och munsår. Har man otur kan även hjärtat, lungorna eller hjärnan påverkas.

Till att börja med behandlades SLE med mediciner som klorokin och kortison, vilka påverkar immunförsvaret. Men år 2011 kom det första läkemedlet på 50 års tid mot SLE, preparatet Benlysta med substansen belimumab. Den påverkar också immunsystemet men på ett annat sätt. Och nu har forskarna fått in data från användningen av läkemedlet hittils, och det visar på en viss dämpning av sjukdomsaktiviteten och minskat behov av kortisonanvändning. Men det är just en viss dämpning, för effekten är inte precis dramatisk.
Men snart kan det vara dags igen. Nya läkemedelskandidater håller på att tas fram och flera är riktigt lovande, och redan i så kallad klinisk prövning, det vill säga att de ges åt en mindre grupp patienter.

Nyligen kom lovande resultat från ett av läkemedlen som är i det som kallas klinisk prövning Fas II. Substansen det gäller heter anifrolumab och även den riktar in sig på en viss mekanism i vårt immunsystem. Läkemedlet ges intravenöst, alltså som 'dropp'. I kombination med kortison har detta läkemedel visat sig ha kraftfull effekt, närmare 50% av patienterna som fick det blev bättre.
Detta läkemedel går nu in i slutfasen i den kliniska forskningen, Fas III, där en studie i större skala ska startas.

Förutom anifrolumab pågår det forskning kring ytterligare minst ett tiotal läkemedel som på olika sätt påverkar processer bakom sjukdomen SLE, flera redan i tidiga kliniska prövningar.

Källa: Unionen, sektionen Farmaci och hälsa.

2016-05-03