Ny mätmetod ger säkrare diagnos på ryggskador

Forskning från Lunds Universitet kan leda till bättre smärtlindring och bot vid kroniska ryggsmärtor. Det skulle vara möjligt genom en ny metod för att upptäcka vilka patienter med ryggbesvär som har störst risk att få mer kroniska sådana.

Ju tidigare man kan få igång rätt behandling desto bättre blir prognosen för patienten. Idag används olika tester för att få svar på hur allvarlig en ryggskada är, men de har inte visat sig vara jättebra.

Har man ont i ryggen får man också ofta bensmärta. Om det beror på att en nervrot är påverkad, som fallet är vid ischias, kan det hjälpa att man blockerar nervroten. Men om det inte handlar om en sådan påverkan då hjälper det inte att blockera nervroten, då behövs istället fysioterapi, läkemedelsbehandling, och kanske till och med kirurgiskt ingrepp.

Fysioterapeuter använder ett särskilt test för att se om smärtan beror på nervrotspåverkan .Läkare har hittils använt att annat test. Man studerade om det skulle ge säkrare svar om även läkarna använde det test som fysioterapeuter använder.

Det finns även ett test man använder för att få svar på om en ryggskada kvarstår eller håller på att läka.
Genom att kombinera båda testerna kunde man påvisa fler nervrotspåverkan än tidigare, och man fick säkrare svar på om skadan höll på att läka eller inte. Resultaten har publicerats i en avhandling.

Läs om detta här.

Avhandlingen finns publicerad här.