Ny metod kan bota benskörhet

Ny upptäckt som kan hjälpa människor med benskörhet har gjorts av forskare vid Sahlgrenska Akademin.

Studien har hittat en gen som i sin tur kodar ett protein som hämmar de nedbrytande cellerna i den bentyp som finns i bland annat höfter och underarmar.
Den här kunskapen lägger grunden för att läkemedelstillverkare ska kunna ta fram mediciner inom ett område där det i dag finns ett stort behov av nya behandlingar, säger Clas Ohlsson, professor vid Sahlgrenska Akademin som lett studien.
Benskörhet är en mycket allvarlig ålderrelaterad folksjukdom. De läkemedel som finns i dag är mycket effektiva mot ryggkotsfrakturer i den mer trabekulära bentypen. Däremot har det sämre effekt på benen i höfter och underarmar. Den nya upptäckten gör det möjligt att mer effektivt öka benstyrkan och minska risken för frakturer också i den bentypen.
Osteoporos (benskörhet) är ett nedsatt hållfasthet i skelettet som följd av sjukdom eller åldrande. Sjukdomen orsakar mycket lidande för de drabbade och stora kostnader för samhället
Omkring 30 procent av vårdplatserna på landets ortopediska kliniker upptas av patienter med höftfrakturer eller komplikationer av sådana.
En höftfraktur relaterad till benskörhet kostar samhället mellan 100 000 - 200 000 det första året.

Foskarna, vars studie presenteras i Nature Medicine i samarbete med forskare från universiteten i Harvard, Umeå och Åbo, identifierade genom analyser av arvsmassan redan för två år sedan en gen som var starkt förknippad med underarmsfrakturer.

En underarmsfraktur är en indikator på att det är större risk att drabbas av farliga frakturer på höfterna.

Läs på Sahlgrenska Akademin här

Läs artikeln i Aftonbladet här