Ny metod kan påvisa artros innan sjukdomen brutit ut.

Ett stort problem med artros är att sjukdomen inte avslöjar sig förrän brosket i en led har brutits ner med smärta och stelhet som följd. Kan vetenskapen finna en metod för att påvisa framtida artros är mycket vunnet, såväl i hälsa och onödigt lidande som i vårdkostnader

Henrik Owman, forskare i ortopedi vid Lunds universitet, lägger nu fram en doktorsavhandling där han undersöker en teknik för att påvisa artros långt tidigare än vad som är möjligt att göra idag. Hans slutsats är att det går att förutsäga artros sex år innan sjukdomen ger sig till känna.

Henrik Owman skriver i den populärvetenskapliga sammanfattningen av Human studies evaluating dGEMRIC as a prognostic tool for knee osteoarthritis följande:

Röntgen visar endast långt framskriden broskförändring

”Artros är den vanligaste ledsjukdomen i världen, och orsakar ledvärk och stelhet. Artros leder till försvagning av brosket och sedermera förlust av allt större mängder belastat ledbrosk. För närvarande är vanlig röntgen den gyllene standarden för att diagnostisera knäartros. Dock är sjukdomsförloppet ofta väldigt långt framskridet när broskförändringar börjar synas på röntgen.

Behandlingsalternativen i detta skede sträcker sig från åtgärder för att behålla det brosk som finns kvar till operation med knäledsprotes. Att upptäcka artrosförändringar i ett tidigare stadium av sjukdomsförloppet skulle göra det möjligt att inleda botande eller förebyggande behandling långt innan vad som är möjligt idag.

Artikel i Aktuellt om vetenskap & hälsa, läs här

Länk till avhandlingen

• 5 år sedan Permalänk

Det är bra med forskning som går framåt! så att man får kunskap först och operation som sista lösningen!