Ny rehabmetod mot långvarig smärta - men mer forskning behövs

En helt ny rehabmetod från Australien verkar fungera bra mot långvarig smärta och introduceras nu i Sverige, fast mer forskning behövs om metoden, som använder träning av hjärnan tillsammans med speglar.

Från Australien kommer nu en rehabiliteringsmetod som går ut på att patienten får ökad rörelseförmåga genom att träna upp hjärnan. Genom tankearbete och spegelbilder av friska kroppsdelar som man rör på luras hjärnan att tro att det är de sjuka och smärtande kroppsdelarna som rör sig. Metoden med namnet "Graded Motor Imagery" GMI, tros kunna få stor betydelse för de patienter som haft långvarig och svår smärta.
De studier som finns om GMI bygger främst på fallstudier på patienter med komplext regionalt smärtsyndrom. Forskarna bakom metoden skriver själva att det behövs mer studier för att få evidens, det vill säga bevis rent vetenskapligt att det verkligen fungerar.

Läs mer om detta på Dagens Medicins webbplats här.

Källa: Dagens Medicin