Det nybildade Team Dercum som söker orsakerna till den sällsynta diagnosen Dercums disease. I förgrunden patienten Staffan Eriksson. Foto: Anna Larsson/Sveriges Radio.

Liten ljusning för patienter med Dercum

En ny satsning görs nu på forskning kring den ovanliga sjukdomen Dercum, en ny studie skall startas i samarbete med Karolinska Institutet. Dessutom skall patienterna nu få en egen mottagning på Huddinge akademiska vårdcentral, det berättar Sveriges Radio.

Äntligen! skulle många Dercum-patienter utbrista. Ja, äntligen är det nu dags för en ny forskningssatsning som görs i Sverige på Dercums sjukdom.
Genom ett forskningsanslag från Reumatikerförbundet, och dessutom har föreningen för Dercumpatienter, skänkt hela sin kassa till forskningsprojektet. Nu skall det inledas en mycket efterlängtad studie vid Huddinge akademiska vårdcentral i samarbete med Karolinska Institutet.

En ny mottagning skall också öppnas på Huddinge akademiska vårdcentral för patienter med Dercum.
"De nya resurserna till forskning om den ovanliga Dercum-diagnosen används bland annat till att noggrant undersöka en grupp patienter med liknande symptom", berättar Sara Schmidt som är ST-läkare vid Huddinge akademiska vårdcentral, och en av medlemmarna i det nya Team Dercum.

Dercum är en sjukdom som ger många smärtsamma fettknölar på bålen, armarna och höfterna och är betydligt vanligare hos kvinnor än hos män. Den leder till utmattning och övervikt, men är helt okänd för många läkare. Patienter med Dercum lever varje dag med smärtor och trötthet. Man vet inte vad sjukdomen beror på.

Dercums sjukdom
  • Kunskaperna om Dercums sjukdom är dåliga, vilket gäller många sällsynta diagnoser.
  • Adiposa dolorosa betyder "den smärtande fettväven". Detta är en ovanlig sjukdom som tillhör gruppen lokala och generella smärttillstånd.
  • Sjukdomen är vanligare hos kvinnor.
  • Det främsta symtomet är smärta vid tryck och/eller beröring. Smärtan utgår framför allt från ansamlingar av fett, så kallade lipom eller fettknölar, som finns strax under huden.
  • Sjukdomsorsaken är okänd.

Lyssna på "svårt att få behandling i vården för sällsynta diagnoser" här

Lyssna på inslaget "lång kamp för de drabbade" här.

Källa: Sveriges Radio