Ny tablettbehandling visar effekt på Reumatoid artrit (RA)

Ett av de läkemedel som idag anses som mest effektivt för att behandla Reumatoid artrit - RA (ledgångsreumatism), TNF-hämmaren Humira (substansen adalimumab), kan nu komma få konkurrens av en potentiellt bättre utmanare i tablettform - det visade preliminära resultat som presenterades vid en stor kongress i USA.

På American College of Rheumatologys årliga möte i USA presenterades resultat från några olika studier på ett möjligt nytt preparat i tablettform att användas vid Reumatoid artrit (RA). Enligt preliminära resultat skulle det nya läkemedlet till och med kunna ge bättre effekt än det idag så populära läkemedlet Humira som innehåller substansen adalimumab.
Den nya substansen har namnet baricitinib.

De resultat som rapporterades är från en pågående 52 veckor lång randomiserad, placebokontrollerad och dubbelblind fas 3-studie som jämfört baricitinib, adalimumab och placebo hos 1 305 patienter med reumatoid artrit som inte fått tillräcklig effekt av metotrexat.

Läs mer på Dagens Medicins webbplats här.