Ny tjänst för hjälpmedel

Nu lanserar 1177 Vårdguiden ett webbaserat stöd för alla som använder, eller tror sig behöva använda, hjälpmedel. Även anhöriga som vill ha mer information kan dra nytta av tjänsten som finns på Tema Hjälpmedel på 1177.se. Den nya webbtjänsten baseras på en överenskommelse mellan regeringen och Sveriges Kommuner och Landsting.

I den sökbara katalogen ryms över 60 000 hjälpmedel, och som besökare får man samlad information om de olika produkterna, information om hur det går till att få ett hjälpmedel, och kontaktuppgifter om vart man vänder sig med frågor just där man själv bor. Det är första gången som man på nationell nivå kan presentera hjälpmedelsinformation på det här sättet för invånarna. Syftet med den nya tjänsten är att stärka hjälpmedelsanvändaren och anhöriga genom ökad information, ökad delaktighet och inflytande i samband med val av hjälpmedel samt att underlätta jämförelser mellan olika hjälpmedel. Satsningen är finansierad av Socialdepartementet.

Ny tjänst för att hitta och jämföra hjälpmedel läs mer här

Här kan du söka information om över 60 000 hjälpmedel och få information om hur det går till att få ett hjälpmedel läs mer här