Nya riktlinjer skall ge mer jämlik Psoriasis-vård

Socialstyrelsen skall ta fram nationella riktlinjer för tre nya områden, däribland Psoriasis-sjukdom. Beslutet tros kunna ge en mer jämlik vård för Psoriasisdrabbade patienter, och en förstudie har lämnats till Regeringen.

Sedan länge har Psoriasispatienter uttryckt att Psoriasisvården idag har för stora skillnader beroende på var i landet man bor. Det har också varit skillnad mellan om man är man eller kvinna, där män fått dyrare och bättre behandling.
Dessa skillnader bekräftas nu i den förstudie till nationella riktlinjer som Socialstyrelsen har lämnat till Regeringen.

Psoriasis är en inflammatorisk sjukdom som inte bara påverkar huden, utan även andra organ i kroppen.
Sjukdomen Psoriasis brukar sägas finnas i två varianter, där den ena är en hudsjukdom som drabbar huden, och den andra är en kombination av ledbesvär och hudpsoriasis och kallas då Psoriasisartrit (PsA) vilken räknas till de reumatiska sjukdomarna. Socialstyrelsen uppskattar att omkring 2 - 4 procent av befolkningen i Sverige, eller drygt 300 000 personer, drabbas av Psoriasis-sjukdom.

Av dem som drabbas av psoriasisartrit har 70 procent redan en känd hudpsoriasis, hos 15 procent debuterar hud- och ledsmärtan samtidigt, och hos resterande 15 procent börjar ledsmärtan och stelheten innan man kan ställa diagnosen hudpsoriasis. Det finns inget samband mellan svårighetsgraden av ledbesvären och hur uttalad psoriasis i huden som man har.

Vid Psoriasisartrit kan en eller flera leder kan drabbas, vanligen smålederna i händer och fötter, med besvär som rodnad, svullnad, stelhet och rörelsesmärta samt även en varierande grad av funktionsnedsättning. Många gånger får man även en inflammation i sen-/ledkapselfästen eller muskelfästen runt leder. Allmänna symtom som ökad trötthet och sjukdomskänsla är också vanligt vid Psoriasisartrit. En tredjedel av de som har psoriasisartrit har inflammation i ryggraden (pelvospondylit), med värk och begränsad rörelseförmåga i fogleder, ryggrad och nacke. Vid ryggsymtom startar symtomen i tidig ålder, före 40 år, och medför störd nattsömn samt morgonstelhet.

Läs mer om förstudien från Socialstyrelsen här.

Källa: Netdoktor, och Socialstyrelsen