Nytt forskningsrön kan ge bättre förståelse för hur immunförsvaret fungerar

Forskare, bland annat vid Lunds Universitet, har för första gången någonsin lyckats få insyn i en process i kroppen som kan avgöra om immunförsvaret reagerar eller inte. Det kan öka kunskapen om vad som egentligen händer när immunförsvaret slår till.

Det nya rönet kan komma att få betydelse för kunskapen om hur immunförsvaret agerar vid de så kallade autoimmuna sjukdomarna, där kroppen går till attack mot sina egna celler.

Man lyckades mäta växelverkan mellan två olika molekyler, vars bindning till varandra avgör om en immunrespons i kroppen startar eller inte. Denna växelverkan ligger på en nivå där vårt immunsystem skall behålla sin känslighet mot främmande ämnen samtidigt som det inte skall reagera mot människans egna celler.
Upptäckten kan bli värdefull när man skall utveckla nya läkemedel och när diagnoser ställs. Dessutom har denna lyckade mätning banat väg för möjligheter att göra liknande mätningar på hur andra protein växelverkar i kontakten med immunceller.
Forskningen är publicerad i tidskriften PNAS.
Läs artikeln här. (på engelska)

Källa: Lunds universitet, och PNAS.org

2016-06-07