Nytt internationellt nätverk för forskning om rörelseorganen skapas

Större fokus på forskning om rörelseorganen, skulle göra att nya lösningar kunde nå patienter snabbare. Därför skapar nu flera världsledande forskare tillsammans ett nytt internationellt nätverk, och första konferensen skall snart hållas här i Sverige.

Det handlar om benbrott, muskelbristningar, ledband och senor som har gått av och värk i skuldror, axlar, höfter, knän och rygg. Men även om exempelvis osteoporos (benskörhet) som nu går allt längre ner i åldrarna. I många fall kan dessa problem kopplas till miskad fysisk aktivitet, livstil eller monoton arbetsbelastning och de leder ofta till sjukskrivningar, lidande för individen och stora kostnader för samhället.
Kirurger och ortopeder tycker att de skulle kunna göra så mycket mer för patienterna genom det som kallas för regenerativ/reperativ medicin, genom vilken läkning av skador kan förbättras eller förlorad vävnad kan ersättas med ny sådan. Men idag är det som om det fanns en osynlig mur mellan forskning och de patienter som den skall komma till dels.
En för liten del av resurserna till regenerativ medicin går till tillämpande forskning om sjukdomar och funktionshinder som drabbar leder, muskler och ben - som medicinen kallar för muskeloskeletala sjukdomar. Genom att använda gemensamma resurser, knyta ihop prekliniska och kliniska forskare och jobba internationellt ska hela ortopediforskningen bli mer konkurrenskraftig. Tillsammans kan forskarna lyckas få fler forskningsanslag som kan komma patienterna till nytta.

Ett sätt att öka möjligheten för forskare att samarbeta i forskning är att ha ett internationellt nätverk som dessa forskare kan ingå i. Nu skapar flera världsledande forskare ett nytt sådant nätverk som heter "Nätverk för muskeloskeletal regenerativ forskning" (MRN). I nätverket ingår forskare från stora delar av världen.

Nätverket skall nu hålla sin första internationella konferens, och det blir här i Sverige. Konferensen kommer handla om både forskning och strategisk planering. Det kommer också att berättas om ett exempel på ett lyckat tidigare skapat forskningssamarbete.

Konferensen hålls i Auditorium 4U Solen, plan 4, Alfred Nobels Allé 8, Karolinska Institutet campus Huddinge.
Den pågår från måndagen den 1 juni till tisdagen den 2 juni 2015.