Nytt läkemedel mot Gikt godkänt av EU

Zurampic® heter ett nytt läkemedel för behandling av sjukdomen Gikt, och som nyligen fick klartecken från den europeiska läkemedelsmyndigheten, det rapporterar tidningen Läkemedelsvärlden.

Ett nytt läkemedel mot gikt, Zurampic®, är godkänt för försäljning inom EU, detta efter att Europeiska läkemedelsmyndighetens säkerhetskommitté, CHMP, kommit fram till att nyttan med läkemedlet är större än riskerna.

Läkemedlet innehåller substansen lesinurad, och är nu godkänt för behandling av vuxna med gikt och ges för att minska höga halter av urinsyra i blodet. Det skall ges i kombination med en annan typ av läkemedel mot gikt, så kallad xantinoxidashämmare, när det andra läkemedlet ensamt inte kan kontrollera halterna av urinsyra tillräckligt. Preparatet tillverkas av företaget AstraZeneca. Vissa biverkningar har setts under studier, bland annat influensa, halsbränna samt förhöjda halter av blodkreatinin som har samband njurarnas funktion.

Sjukdomen Gikt orsakas av att urinsyrakristaller lagras in i och runt omkring lederna, särskilt i tårna, vilket leder till smärta och svullnad.

Läs artikel om detta här.

Källa: Läkemedelsvärlden

2016-03-17