Nytt vapen mot auto-immuna sjukdomar

En fälla som fångar in sådana celler som är drivande vid inflammationer, det är en ny svensk metod som kan användas vid auto-immuna sjukdomar på kliniker redan nästa år, rapporterar tidningen Ny Teknik.

Från en skiss på en pappersservett, till en teknik som väcker hopp om ett nytt sätt att behandla inflammatoriska sjukdomar. På sju år har ett nytt vapen mot auto-immuna sjukdomar tagits fram. Sådana sjukdomar är bland annat tarmsjukdomarna ulcerös kolit och Crohns sjukdom, MS, psoriasis samt förlamningssjukdomen ALS.
Nu har man prövat metoden och först ut av sjukdomar att behandlas är tarmsjukdomen ulcerös kolit.

Hur fungerar metoden, som kan beskrivas som en 'cell-fälla' för inflammationspådrivande celler?
– Vi filtrerar helt enkelt bort de celler i blodet som hindrar kroppen från att kroppen läka. Och vi gör det utanför kroppen ungefär som vid dialys, säger Ola Winqvist, professor i cellulär immunterapi vid Karolinska institutet och överläkare vid Karolinska sjukhuset.

Vita blodkroppar dockar fast vid kemokiner (små skräddarsydda proteiner) i en kolonn fylld med sockerkristaller. När blodet kommer ut på andra sidan kolonnen har deras antal minskat till hälften.

Den första kliniska studien gjordes på Södersjukhuset under 2010 till 2011 och omfattade 23 patienter med ulcerös kolit. Omkring 40% av dessa lyckades man 'bota' sjukdomen på.
En ny studie startar i höst och ska i första skedet omfatta 15 patienter, därefter ytterligare 45, och den här gången tillsammans med ett internationellt läkemedelsbolag.
År 2017 skall tekniken kunna komma ut på marknaden och då blir metoden också tillgänglig på klinikerna. Exakt vad behandlingen kommer att kosta är inte klart, däremot att den blir något billigare än behandling med biologiska läkemedel.

Läs mer här.

Källa: Ny Teknik