Öka förståelsen för kronisk smärta

Mariette var 16 år när hon föll ihop under innebandyträningen. Intensiv träning samtidigt som hon hade körtelfeber ledde till att kroppen gav upp. Hon blev sängliggande under lång tid och åkte ut och in på sjukhuset. När det var som värst orkade hon bara vara vaken några timmar om dygnet.

Sex år senare fick hon diagnosen fibromyalgi - kronisk smärta och blev ett vägval för henne. Mariett har hört det mesta om varför hon har ont - som att det sitter i huvudet, växtvärk och stress. Idag är det så är man ung då är man också frisk. Men det är faktiskt så att fibromyalgi kan drabba både unga som gamla, tjejer som killar. Vem som helst kan drabbas.
När man får sin diagnos kan det vara med blandade känslor man tar emot diagnosen. Det kan var både en lättnad, ett bevis på att man inte bara har inbillat sig. Men man kan också både skämmas och många frågeställning kommer upp till ytan, varför har jag drabbats?

Hon blev skickad till smärtrehabilitering, där hon var yngst. Många som var där hade både barn och barnbarn då blev det inte så lätt att relatera till.

Idag driver Mariette Trempenau, 23, projektet #FuckChronicalPain med förhoppningen att kunna hjälpa andra. Genom projektet vill hon förändra attityder till fibromyalgi och smärta och försöka ta bort de fördomar som finns. Att fibromyalgi bara drabbar kvinnor och att det bara psykiskt.

Det finns många idag som inte har något som helst stöd i sin sjukdom. Många svårigheter att tackla, man vill jobba men kanske inte kan på grund av sin smärta. Svårt att planera, ibland orkar man mer andra dagar orkar man inte ens det allra enklaste.

Människor underskattar ofta kronisk smärta. Fibromyalgi är en osynlig sjukdom,  då blir det oftast bli så att man får kommentarer som "du kan väl inte vara sjuk, som ser så pigg och frisk ut", "Så illa kan det väl inte vara", "Skärp dig".
Det är svårt att föreställa sig att hur det är att leva med ständig smärta, om man själv inte är drabbad.

Det här är Fibromyalgi
  • Fibromyalgi är ett kroniskt smärttillstånd.
  • Symptomen är långvarig generell smärta - framförallt i muskler och i nerver, ömhet, sömnstörningar och trötthet.
  • Muskelsmärta kan påverka motoriken, vilket gör det svårt att till exempel springa och gå i trappor.
  • Fibromyalgi kan också leda till svullnadskänsla samt problem med minne, koncentration och att hitta ord.

Läs hela artikeln i Lokaltidningen här

Källa: Lokaltidningen.se