Ökad risk för generaliserad smärta hos patienter med Reumatoid artrit (RA) när smärtan kvarstår

#EULAR2015  En svensk studie visar att patienter med Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism vars inflammation har kunnat dämpas, men där smärta kvarstår, har en ökad risk att utveckla generaliserad smärta, rapporterar Dagens Medicin.

Resultat från en studie av bland andra forskaren Jon Lampa från Karolinska universitetssjukhuset presenterades på en poster vid reumatologikongressen EULAR2015.
Studien visade att patienter med Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism som har kvarstående smärta efter framgångsrikt behandlad inflammation har en ökad risk att utveckla utbredd kvarvarande smärta - så kallad generaliserad smärta.

Faktorer som ökade risken var bland annat fler ömma leder och patientens förmåga att klara av sitt vardagliga liv. Patienter med hög grad av inflammation när de fick sin diagnos hade däremot mindre risk att ha kvarvarande smärta ett år efter att de fått diagnosen Reumatiod artrit (RA)/ledgångsreumatism.

Läs om detta på Dagens Medicins webbplats här.