Olika ersättning från apoteksbutiker på Internet

Den ersättning som fysiska apoteksbutiker kan få för att kunder handlar online skiljer sig åt. Någon apotekskedja ger, andra gör det inte och någon ligger mittemellan, det skriver webbplatsen Dagens Apotek.

Dagens Apotek granskade de olika apotekskedjorna och då om det ger någon ersättning åt de fysiska apoteksbutikerna när kunder väljer att handla i kedjornas e-apotek på Internet.

Det verkar endast vara kedjan Apotek Hjärtat som har en sådan ersättning. Varken Apoteket AB eller Kronans Apotek ger någon ersättning till sina fysiska apoteksbutiker, av den anledningen att de anser att kunden är densamma på nätet, i mobilen och i apotek. En annan kedja, Apoteksgruppen har valt en annorlunda lösning som går ut på att de apotek som kan hantera e-handelsbeställningar lokalt, också kan ta del av intäkterna från nätet. Fast bara om kunden väljer att hämta ut sina köpta varor på ett fysiskt apotek. Om internetkunden i stället väljer att få varorna hemskickade per post från e-apoteket hamnar inga pengar hos någon apoteksbutik.

Fritt skrivet efter originalartikel på webbplatsen Dagens Apotek.

Källa: Dagens Apotek

2016-04-02