Om benskörhet (osteoporos) i TV4 Nyhetsmorgon

TV-kanalen TV4 sände i sitt program Nyhetsmorgon den 19 januari ett inslag där en läkare svarade på frågor om benskörhet.

Benskörhet drabbar fler kvinnor än män, och äldre personer. Det verkar också som att det är vanligare i Sverige än i flera andra länder.

Varje år sker 70 000 benbrott i Sverige som beror på benskörhet. Det är en sjukdom som ofta drabbar äldre kvinnor, men som kan behandlas om den upptäcks i tid.

Benskörhet kan både förebyggas och behandlas, ändå går många kvinnor miste om detta.

Det går till exempel att mäta bentätheten med en så kallad DXA-utrustning och identifiera patienter med sjukdomen. Men också med mycket enkla metoder kan man identifiera dessa patienter, till exempel genom att använda en frakturriskenkät (FRAX) på nätet. Där kan äldre kvinnor undersöka sin frakturrisk utifrån kända riskfaktorer. En längdmätning ger ytterligare information. Om längden minskar beror det ofta på benskörhet.

Det finns också läkemedel.  Enligt Socialstyrelsen kan så många som två av tre kvinnor ha stor nytta av en läkemedelsbehandling, som i sin tur halverar risken för att råka ut för benbrott.

Läkaren "Doktor Mikael" berättade om varför benskörhet är så vanligt och svarade på frågor från tittarna, om benskörhet.

Se inslaget här.

Se inslaget med tittarfrågor här.
(Video kan ses i 30 dagar från sändningstillfället)

Kort om Benskörhet (Osteoporos)

• Mycket vanlig bensjukdom som i Sverige drabbar varannan kvinna och var fjärde man.
  • Första tecknet på sjukdom är vanligen att man drabbas av ett benbrott, en så kallad fraktur, även om man faller ganska lindrigt, så kallade lågenergifrakturer.
  • Om sjukdomen får bli obehandlad kan det leda till att kotorna i ryggraden faller ihop, vilket orsakar mycket smärta och lidande.
  • Sjukdomen behandlas med läkemedel, och förebyggande åtgärder som råd om kost och fysisk aktivitet.
  • i dag vill man redan vid den första behandlade frakturen utreda och behandla för benskörhet (osteoporos).
Läs mer om benskörhet på Reumatikerförbundets webbplats här.