Om fysioterapeuter används bättre kunde vårdkostnader minska

En sak som skulle kunna minska kostnader i sjukvården vore om fysioterapeuter används bättre än idag. Det budskapet kom fram i en debattartikel för inte så länge sedan.

I ett debattinlägg publicerat den 27 april i tidningen Corren, skriver Stefan Jutterdal och Mikael Hjerne, båda från professionsförbundet Fysioterapeuterna, att det underskott som sjukvården i Östergötland uppges ha skulle kunnat minskas om man bättre använder den resurs som fysioterapeuter utgör. Kostnaden för besök till fysioterapeuter är mindre än till läkarbesök.
Om patienter kan träffa fysioterapeuter som första åtgärd kan det bli billigare för hälso- och sjukvården, menar de, och tar fram Skåne och Västergötland som exempel. Där har man sett både tids- och kostnadsbesparingar när fysioterapeuten haft störst roll vid bedömningen, och där patientens upplevelse och samverkan med annan sjukvårdspersonal varit viktigast.

Läs inlägget på tidningen Correns webbplats här