Om karpaltunnelsyndrom

Till de reumatiska mjukdelssjukdomarna hör något som kallas Karpaltunnelsyndrom. Detta togs bland annat upp i poddradion Doktorpodden den 25 mars i år.

Innebär att en nerv vid handleden kläms åt. Nerven är en av de större och styr några av fingrarna på handflatesidan. Nerven går mellan underarmsbenen och förmedlar signaler till bland annat tummens muskler.
Nerven passerar genom en 'tunnel' som bildas av bland annat 9 senor. Den kallas 'karpaltunneln'. Upprepad och långvarig böjning av handleden kan orsaka syndromet och det kan även Reumatoid artrit (RA)/ledgångsreumatism. Även diabetes tros kunna orsaka detta, och för vissa kan det vara en graviditet. Det leder till skador på mjukdelar i tummen och handleden.

Syndromet är en kombination av symtomen.

Handen domnar, förmågan att känna kan försvagas. Inklämning av andra nerver i underarmen kan vara en förklaring.

Beskriva symtom brukar räcka för att man skall få diagnos. Man knackar på handleden och vid positiv reaktion kallas det 'Tinnels tecken'. George Feilens test går ut på att man får böja handleden i 40 sekunder. Testet blir positivt om man får känningar. I ett annat test av känseln får patienten skilja på ett mjukt och ett spetsigt föremål, exempelvis en bomullspinne och en vässad penna. Testet görs med blundande ögon. Om man har problem med känseln kan det vara svårt att skilja mellan de båda föremålens känselintryck.

Lokal injektion av kortison kan mildra besvären i handleden för vissa, annars kan kirurgi behövas. Ledbandet som är i vägen lokaliseras då och skärs upp. Det läker senare ihop igen.

Vid akut symtom kan det handla om andra diagnoser så att man söker vård är viktigt.

Läs om Reumatikerförbundets information om Karpaltunnelssyndrom här.

Lyssna på ett poddradioavsnitt om Karpaltunnelsyndrom här.