Svårt att få ut receptbelagda läkemedel, trots ökning av antalet apotek

Reumatikerförbundet ställde sig positiva till apoteksomregleringen när det begav sig. Idag har omregleringen lett till att antalet söndagsöppna apotek mer än fördubblats och att antalet apotek blivit fler, enligt Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV. De menar också att direktexpedieringsgraden är omkring 95 procent, vilket är på samma nivå som före omregleringen. Siffran bygger på uppskattningar från Sveriges Apoteksförening. Samtidigt upplever många av Reumatikerförbundets medlemmar att de inte kan hämta ut alla sina receptförskrivna läkemedel vid samma tillfälle på apotek. - Det är anmärkningsvärt att en statlig myndighet som TLV väljer att stödja sig mot branschens uppskattningar. Särskilt när utredningar från exempelvis myndigheten Vårdanalys visar att fler än varannan person upplevt att deras läkemedel inte funnits i lager, säger Anne Carlsson, ordförande Reumatikerförbundet. - Det är bra att Sveriges Apoteksförening nu gör en egen undersökning om tillgängligheten av receptbelagda läkemedel men. Ännu bättre vore om Apoteksföreningen analyserade vad Vårdanalys kom fram till och istället föreslog sina medlemmar att förändra på ett sådant sätt att tillgången förbättrades. Alldeles för många personer har valsat runt mellan apotek, i sökandet efter sina i många fall livsnödvändiga mediciner, säger Anne Carlsson.