Operation med höftprotes

En ny modell har tagits fram av forskare, för vilka patienter som skall gå vidare till att opereras med höftprotes. Man har också tagit reda på hur patienter som fått höftprotes mår.

Forskare vid Sahlgrenska akademin på Göteborgs universitet har arbetat med en modell som skall fungera som stöd för beslut om en patient bör få opererat in en höftprotes. Till sin hjälp har man tagit resultat från bedömningar som ortopeder i en stad USA gjort på 300 patienter med höftproblem. Modellen skall nu vidareutvecklas innan den skulle kunna användas för svenska patienter.
Modellen presenteras i en avhandling som disputeras den 22 maj i år.

Får att se hur patienter som operats med höftprotes mår har forskare tittat på enkätsvar från Svenska Höftprotesregistret, och data från Statistiska centralbyrån, Patientregistret och Läkemedelsregistret. Patienterna hade gjort en så kallad självskattning av sin upplevda livskvalitet, smärta, och hur nöjda man blivit med operationen.

Läs om detta här.

Läs avhandlingen om modellen här. (på engelska)