Ortopediveckan 2014 i Helsingborg

I samband med att Svensk Ortopedisk Förening SOF höll årsmöte i Helsingborg med 1500 delegater på Helsingborg Arena, arrangerades Ortopediveckan av SOF i samarbete med Helsingborgs Ortopediska Klinik, Skånes Universitetssjukhus SUS i Lund och Malmö och Medicinska Fakulteten vid Lunds Universitet, tillsammans med Swedbank.

Då Ortopediveckan var avsedd för branchfolk anordnades två öppna föreläsningar där allmänheten hade tillträde, som handlade om osteoporos och benbrott, artros och brosknedbrytning.
Föreläsningar hölls i Lilla salongen på Helsingborgs Konserthus

Tisdagen den 26 augusti hölls en föreläsning i två delar om Osteoporos (benskörhet) och benbrott.
Professor Kristina Åkesson Lunds Universitet och SUS Malmö talade på temat "Bra Ben Bär"
och Anna Holmberg Bitr. Överläkare SUS Malmö talade över temat "Det sköra folket".

Se bilder och video från föreläsningen om osteoporos (benskörhet) här

Torsdagen den 28 augusti avhandlades ämnet Artros och brosknedbrytning av en panel bestående av sex föreläsare:

• Professor, ortoped Ingemar Petersson/Leif Dahlberg Medicinska Fakulteten Lund Universitet och Skånes Universitetssjukhus
    - Reumatiska sjukdomar - vem drabbas och hur? Framfördes av Leif Dahlberg.
  • Professor, ortoped Leif Dahlberg Medicinska Fakulteten Lund Universitet och Skånes Universitetssjukhus
    - Artros - behandling och diagnostik?
  • Docent, ortoped Carl-Johan Tiderius Skånes Universitetssjukhuset SUS Lund,
    - Börjar höftartrosen redan hos nyfödda?
  • Docent, sjukgymnast Richard Frobell Medicinska Fakulteten Lunds Universitet
    - Kan man få artros av en akut knäskada?
  • Docent, läkare och epidemiolog Martin Englund Medicinska Fakulteten Lunds Universitet och Skånes Universitetssjukhus
    - Meniskskada, ont i knät och artros - hur hänger det ihop?
  • Docent, sjukgymnast Carina Thorstensson Medicinska Fakulteten Lunds Universitet
    - Att leva med leda leder
  • Docent, ortoped Anna Nilsdotter Medicinska Fakulteten Lunds Universitet och Hallands sjukhus Halmstad
    - När är det dags för protes?

Se bilder från föreläsningen om artros här

Föreläsningarna inleddes med att Urban Linnér Överläkare Ortopediska Kliniken Helsingborg Lasarett gav en kort återblick på ortopedins och Helsingborgs ortopediska kliniks historia.
Ortopedi kommer av grekiskans ortos och paidea som betyder "raka barn". Ortopedi definerades alltså som " konsten att göra barn raka".
Under 1800-talet grundades i Sverige så kallade "vanföranstalter för sneda barn" vid vilka man behandlade barn med deformerade ryggar till följd av exempelvis medfödd skolios. 1887 grundades Helsingborg vanföranstalt som en av fyra i landet - Helsingborg, Göteborg, Stockholm och Härnösand.
1975 flyttade Helsingborgs vanföranstalt till Helsingborgs lasarett och blev sedermera Helsingborgs Ortopediska Klinik.