Osteoporos (Benskörhet) - en dold folksjukdom

Det är väldigt viktigt att få ut information om osteoporos (benskörhet), den tysta folksjukdomen som inte gör för mycket väsen av sig förrän man står där och har brutit något ben. Det behöver inte ens vara ett tungt fall, det kan räcka med att man halkar och tar emot med handen för att handleden ska brytas av. Så var det för Britt-Marie i Dalarna.

Det är väldigt viktigt att få ut information om osteoporos. Både till personal i vården som möter en när man först söker och till patienter som drabbats. Det är väldigt viktigt att få en bentäthetsmätning om man ramlat och brutit sig utan tyngre våld. En vanlig röntgen visar inte om man är benskör.

För 8-9 år sedan var Britt-Marie och hennes man på en resa till Kanarieöarna när hon halkade ner från en hal sten. Det var inget tungt fall, hon kasade ner och tog emot med vänsterhanden, då gick handleden av. En läkare berättade att hon brutit vänster handled, men också att hon led av sjukdomen Osteoporos - vanligen kallat benskörhet - något hon inte tidigare hört talas om. Hon läste på och fick så småningom - för fem år sedan - sin diagnos.

Osteoporos betyder poröst ben. Sjukdomen gör att benvävnaden blir tunnare och mer spröd. Därmed kan det lätt uppstå benbrott även vid "vardagsbelastningar." Benbrott som uppstår på grund av osteoporos drabbar ofta handleder, ryggkotor och lårbenshals. Ärftlighet är den viktigaste faktorn för att en person ska utveckla osteoporos.

Läs artikeln om Britt-Marie i tidningen Dala-Demokraten här.

Källa: Starka ben , och Dala-Demokraten