Pågående studieresultat om artrit och SLE

AstraZeneca: Både mavrilimumab och sifalimumab når primära fas IIb-mål

(SIX) AstraZeneca meddelar i ett pressmeddelande på måndagseftermiddagen att dotterbolaget Medimmunes mavrilimumab samt sifalimumab uppnått primära mål ("primary endpoints") i fas IIb-studier.

Mavrilimumab uppges producera snabb förbättring av symptomen vid reumatisk artrit samt gällande mätvärden för rörelseförlamning och patientskattade bedömningar ("patient reported outcomes").

Sifalimumab når primärt mål gällande sjukdomsaktivitet (SRI-4) och uppvisar hos patienter med medelsvår till allvarlig systemisk lupus erythematosus (SLE, en kronisk autoimmun reumatisk sjukdom, SIX anm) kliniskt betydelsefull förbättring av skinn- och ledsymptom samt gällande patientskattade bedömningar.

Gällande båda molekylerna förväntar sig AstraZeneca att Medimmune presenterar ytterligare studieresultat vid en läkemedelskonferens "senare i år".

Johan Eklund, tel +46 31 350 64 87 mailto:johan.eklund@six-group.se www.blogg.six.se @SIXNews SIX News