Paracetamol har dålig effekt på artrossmärtor

Franska och schweiziska forskare gick igenom tidigare gjorda studier om olika läkemedel mot smärtor från artros i höft och knä. De fann att substansen paracetamol inte ger någon tillräcklig smärtlindring. Om detta skriver Läkemedelsvärlden.

Paracetamol som smärtlindring vid artros i knä eller höft ger inte tillräckligt bra smärtstillande effekt, enligt en ny studie publicerad i den vetenskapliga tidskriften The Lancet.

Forskarna gjorde den största analysen som gjorts hittils av randomiserade studier, studier där det finns en kontrollgrupp som ges placebo, om smärtlindring vid artros i höft och knä. De har gått igenom data från 74 randomiserade prövningar från 1980 till 2015, och totalt undersöktes data från 58 556 patienter. I studien jämfördes effekten av 22 olika medicinska behandlingar med placebo, där man såg till smärtlindring och ökat fysisk aktivitet.

Paracetamol och så kallade NSAID-preparat, exempelvis diklofenak, används ofta för mild till måttlig smärtlindring vid artros. På grund av särskilda biverkningar som är kopplade till långvarigt användande av NSAID används paracetamol i större utsträckning.

Analysen visade att alla läkemedlen förbättrade symtom av smärta jämfört med placebo. Dock hade vissa doser av paracetamol endast en liten effekt på förbättring av fysisk funktion och smärtlindring och uppnådde inte lägstanivån för klinisk, det vill säga påvisbar, effekt. Forskarna skriver att de hoppas att studien ska bidra till att bättre informera läkarna om hur man bäst hanterar smärta i den här patientgruppen.

Läs artikel här.

Källa: Läkemedelsvärlden