Patientens egen registrering PER

Tillsammans skapar vi bättre hälsa för varje patient.

Vad är PER?
  • PER är en tjänst där du själv registrerar uppgifter om din hälsa före ditt läkarbesök.
  • Frågorna handlar t.ex. om vad du klarar av i ditt vardagliga liv, din smärta och din livskvalitet.
  • Som patient vill du naturligtvis få bästa möjliga vård, med säker och effektiv behandling. Du vill också bli tagen på allvar och vara delaktig i besluten om din behandling.
  • Dina uppgifter som du lämnar hamnar i Svensk Reumatologis Kvalitetsregister (SRQ) som är ett nationellt kvalitetsregister. Syftet med SRQ är att stödja patienter och läkare i att ständigt förbättra omhändertagande och behandlingsresultat för alla med en reumatisk sjukdom. Alla uppgifter hanteras med sekretess enligt lagar och förordningar och med forskningsetiska tillstånd.
Finns det några fördelar med PER?
  • Du får tydligare information om din egen vård och blir mer delaktig i den, vilket kan ge bättre behandlingseffekt och resultat av rehabilitering.

• Med hjälp av den översikt du får, blir det lättare att följa och förstå din sjukdom.

• När rutinfrågor besvarats i PER blir det mer tid för övriga frågor och samtal vid läkarbesöket.

• Registrering i PER är ett bra stöd för den fortsatta behandlingen, som du och din läkare beslutar om.
Kom igång
  • 1. Logga in i Mina vårdkontakter.
  • 2. Du som har en reumatisk sjukdom ser Svenska reumatologiregistret under Alla övriga tjänster. Klicka på Registrera i PER och välj Starta. Ett nytt fönster öppnas.
  • 3. Välj om du vill se en översikt eller om du vill starta för att registrera dina uppgifter. Följ instruktionerna på skärmen.